Чому робота в офісі - це нове рабство
Навіть у церкві колись були свої хіпі.
За часів раннього християнства, коли Церква лише починала свою переможну ходу по Європі, були такі мандрівні монахи - гіровагі. Вони не належали ні до конкретного ордену, ні до монастиря. Це були такі собі ченці-фрілансери, як ми б зараз сказали. Вони жили на милостиню або за рахунок прихильності міських жителів, яких їм вдавалося зацікавити своїм вченням. Їх популяція була стійкою, наскільки вона взагалі може бути стійкою у випадку з людьми, які дали обітницю безшлюбності - підтримання чисельності можливо лише за рахунок вербування нових членів. Проте вони виживали, а місцеве населення давало їм їжу і тимчасовий дах над головою. Приблизно у V столітті н. е. їх чисельність пішла на спад, а пізніше вони зникли зовсім. У Церкви гіровагі були непопулярні; в V столітті їх діяльність заборонив Халкидонський собор, ще через 300 років - Нікейський. На Заході їх головним противником був Святий Бенедикт - він виступав за більш упорядковану модель чернецтва, з чітко прописаними правилами, ієрархією і контролем з боку абата (в кінці кінців, як ми знаємо, саме ця концепція і перемогла). Бенедикт придумав безліч правил. Так, правило 33 вказувало, що майно ченця повинне контролюватися абатом, а правило 70 забороняло ченцеві в разі гніву бити інших ченців. Чому ж гіровагі опинилися під забороною? Справа в тому, що вони були абсолютно вільні. У тому числі фінансово - не завдяки багатству, а тому, що мало в чому потребували. Як не дивно, будучи жебраками, вони залишалися повністю незалежними - нас вчать, що для цього потрібно заробити капітал, але, виявляється, того ж можна домогтися, нічого не маючи. Але якщо ви будуєте релігійну організацію, то абсолютно вільні люди вам не потрібні. Те ж стосується і будівництва стартапу, так що ми поговоримо про співробітників і пристрої компанії або іншої організації. Правила Бенедикта були спрямовані на усунення будь-якого натяку на свободу відповідно до принципів stabilitate sua et conversatione morum suorum et oboedientia, тобто «твердість, високоморальну поведінку і слухняність». Щоб довести свою слухняність, майбутній монах повинен був витримати річний випробувальний термін. Загалом, будь-яка організація хоче позбавити пов'язаних з нею людей частини їх волі. Як же утримати їх під своєю владою? По-перше, їх треба вчити і ними потрібно маніпулювати; по-друге, важливо дати їм зрозуміти, що у них є свій інтерес в цій грі, що їм є що втрачати в разі непокори - чого не можна було зробити з жебраками гіровагами, гіроваг просто зневажає матеріальні цінності. Скажімо, у італійських мафіозі все було просто: якщо капо підозрює рядового мафіозі в нелояльності, то останній незабаром здійснює подорож в один кінець в багажнику автомобіля і може розраховувати на те, що його похорон вшанує своєю присутністю сам дон. В інших професіях механізми особистої зацікавленості інші. Як не дивно, найманий працівник ефективніше, ніж раб, - і так було навіть в античності, за часів повсюдного поширення рабства.
Власний пілот.
Припустимо, ви власник невеликої авіакомпанії. Ви - сучасна людина, їздите на конференції, радитеся з консультантами і ви абсолютно впевнені: корпоративні структури - це вульгарність, і справу потрібно організовувати через мережу незалежних підрядників, що набагато ефективніше.
Боб - пілот. Ви уклали з ним договір, в якому чітко прописані його зобов'язання і вказано штраф за їх недотримання. В обов'язки Боба входить запрошення другого пілота і пошук заміни в разі хвороби. Завтра ввечері Боб повинен вести літак до Мюнхена, на Октоберфест. Всі квитки розпродані, і пасажири, постившись весь рік, чекають не дочекаються цього свята пива і сосисок. Боб дзвонить вам о п'ятій вечора і каже, що вони з другим пілотом дуже вас поважають, але завтра не полетять. Розумієте, їм надійшла пропозиція від якогось арабського шейха, він дуже побожна людина, і для вечірки в Лас-Вегасі йому дуже потрібен екіпаж літака. Шейх і його свита просто закохалися в Боба, а коли той повідомив, що в житті не пив ні краплі алкоголю, виявилося, що гроші не проблема. Пропозиція дуже щедра і покриває будь-які штрафні санкції, які ви тільки можете застосувати до Боба. Ви хапається за голову. На Октоберфест літає багато юристів, особливо відставних, а їх хлібом не годуй, тільки дай судитися - інших справ у них немає. Та й в авіації як: якщо літак не злітає, ви не можете привезти і тих, хто купив квитки додому, і напевно догори дриґом підуть і кілька наступних рейсів. А пересаджувати пасажирів на інші літаки - складно і дорого. Ви робите кілька телефонних дзвінків, і виявляється, що простіше знайти розсудливого вченого-економіста, ніж пілота - тобто пілота знайти неможливо. Всі ваші гроші вкладені в цю компанію, і ви розумієте, що, найімовірніше, ви банкрут. У вас майнула думка: але ж якби Боб був вашим рабом, такого б не сталося. Так навіть не рабом, а просто співробітником вашої компанії! Людина з постійною роботою не може собі такого дозволити. Такі фокуси може викидати тільки сторонній підрядник - ніщо, крім закону, йому не указ. У співробітника є репутація в компанії, і його можна звільнити. Крім того, він же не просто так ходить на роботу - йому потрібна зарплата! Так, співробітники люблять отримувати конверт в кінці місяця, і готові заради нього на безліч незручностей. Виходить, якби Боб не був підрядником, а співробітником, всіх цих неприємностей вдалося б уникнути ... Але ось біда: співробітники дорого коштують - їм доводиться платити, навіть якщо для них немає роботи. Гнучкість втрачається. Звичайно, вони всі ледарі, зате вони завжди на місці! Таким чином, співробітники потрібні, оскільки вони мають особисту зацікавленість і ризикують своїм благополуччям - досить, щоб цей ризик був стримуючим фактором. Їх можна покарати за прояв незалежності - наприклад, за неявку на роботу. За свої гроші ви купуєте надійність. А надійність важлива для багатьох. Наприклад, заможні люди купують заміський будинок, хоча це абсолютно неефективно в порівнянні з орендою або готелем - просто тому, що коли їм раптом захочеться там побувати, він буде їх чекати. Є такий вислів: ніколи не купуй, якщо можеш взяти в оренду літак, корабель, або, хм, партнера для сексу. Проте багато хто заводить власні літаки, яхти і навіть одружуються. Правда, ризик є і у підрядника: це неустойка, прописана в договорі. Але ризики найманого працівника завжди вище. І, якщо людина згодна працювати за зарплату, це вже говорить про те, на який тип ризику він згоден - сам факт є сигналом, що така людина принесе менше клопоту. Якщо людина давно працює за наймом - значить, він вміє підкорятися. Якщо людина роками позбавляє себе свободи на дев'ять годин на день і пунктуально приходить в офіс, відмовляючи собі в праві складати власний розклад, це достатня демонстрація покірності. Ви маєте справу з слухняними, привченими до лотка домашніми тваринами. Співробітники не схильні до ризику; вони бояться звільнення більше, ніж підрядник - судового позову. Навіть коли співробітник йде, він все одно схильний вести себе «зручно» для компанії, адже за час роботи він сильно вклався в неї - і тепер не схильний руйнувати те, що будував роками.
Боб - пілот. Ви уклали з ним договір, в якому чітко прописані його зобов'язання і вказано штраф за їх недотримання. В обов'язки Боба входить запрошення другого пілота і пошук заміни в разі хвороби. Завтра ввечері Боб повинен вести літак до Мюнхена, на Октоберфест. Всі квитки розпродані, і пасажири, постившись весь рік, чекають не дочекаються цього свята пива і сосисок. Боб дзвонить вам о п'ятій вечора і каже, що вони з другим пілотом дуже вас поважають, але завтра не полетять. Розумієте, їм надійшла пропозиція від якогось арабського шейха, він дуже побожна людина, і для вечірки в Лас-Вегасі йому дуже потрібен екіпаж літака. Шейх і його свита просто закохалися в Боба, а коли той повідомив, що в житті не пив ні краплі алкоголю, виявилося, що гроші не проблема. Пропозиція дуже щедра і покриває будь-які штрафні санкції, які ви тільки можете застосувати до Боба. Ви хапається за голову. На Октоберфест літає багато юристів, особливо відставних, а їх хлібом не годуй, тільки дай судитися - інших справ у них немає. Та й в авіації як: якщо літак не злітає, ви не можете привезти і тих, хто купив квитки додому, і напевно догори дриґом підуть і кілька наступних рейсів. А пересаджувати пасажирів на інші літаки - складно і дорого. Ви робите кілька телефонних дзвінків, і виявляється, що простіше знайти розсудливого вченого-економіста, ніж пілота - тобто пілота знайти неможливо. Всі ваші гроші вкладені в цю компанію, і ви розумієте, що, найімовірніше, ви банкрут. У вас майнула думка: але ж якби Боб був вашим рабом, такого б не сталося. Так навіть не рабом, а просто співробітником вашої компанії! Людина з постійною роботою не може собі такого дозволити. Такі фокуси може викидати тільки сторонній підрядник - ніщо, крім закону, йому не указ. У співробітника є репутація в компанії, і його можна звільнити. Крім того, він же не просто так ходить на роботу - йому потрібна зарплата! Так, співробітники люблять отримувати конверт в кінці місяця, і готові заради нього на безліч незручностей. Виходить, якби Боб не був підрядником, а співробітником, всіх цих неприємностей вдалося б уникнути ... Але ось біда: співробітники дорого коштують - їм доводиться платити, навіть якщо для них немає роботи. Гнучкість втрачається. Звичайно, вони всі ледарі, зате вони завжди на місці! Таким чином, співробітники потрібні, оскільки вони мають особисту зацікавленість і ризикують своїм благополуччям - досить, щоб цей ризик був стримуючим фактором. Їх можна покарати за прояв незалежності - наприклад, за неявку на роботу. За свої гроші ви купуєте надійність. А надійність важлива для багатьох. Наприклад, заможні люди купують заміський будинок, хоча це абсолютно неефективно в порівнянні з орендою або готелем - просто тому, що коли їм раптом захочеться там побувати, він буде їх чекати. Є такий вислів: ніколи не купуй, якщо можеш взяти в оренду літак, корабель, або, хм, партнера для сексу. Проте багато хто заводить власні літаки, яхти і навіть одружуються. Правда, ризик є і у підрядника: це неустойка, прописана в договорі. Але ризики найманого працівника завжди вище. І, якщо людина згодна працювати за зарплату, це вже говорить про те, на який тип ризику він згоден - сам факт є сигналом, що така людина принесе менше клопоту. Якщо людина давно працює за наймом - значить, він вміє підкорятися. Якщо людина роками позбавляє себе свободи на дев'ять годин на день і пунктуально приходить в офіс, відмовляючи собі в праві складати власний розклад, це достатня демонстрація покірності. Ви маєте справу з слухняними, привченими до лотка домашніми тваринами. Співробітники не схильні до ризику; вони бояться звільнення більше, ніж підрядник - судового позову. Навіть коли співробітник йде, він все одно схильний вести себе «зручно» для компанії, адже за час роботи він сильно вклався в неї - і тепер не схильний руйнувати те, що будував роками.
Від людини компанії до працівника індустрії
Отже, якщо співробітники знижують ваші ризики, ви також знижуєте їх ризики. Або, принаймні, вони так вважають. Під час написання цих рядків компанії залишаються в першій лізі за розміром (входять в індекс S & P 500) протягом усього 10-15 років. Компанії залишають список S & P 500 (INDEX: US500 Інвестування) при злиттях або при зменшенні обсягу бізнесу, в обох випадках це веде до скорочення персоналу. Проте протягом XX століття компанії зазвичай трималися в цьому списку понад 60 років. Великі корпорації існували довше, співробітники залишалися в одній організації протягом усього життя. Було таке явище як «людина компанії» (і практично завжди він був чоловічої статі). «Людина компанії» - ключове поняття XX століття. Найкраще для нього визначення - та людина, чия ідентичність сформувалася відповідно до побажань компанії. Він відповідним чином одягається і навіть використовує мову, який від нього очікує компанія. Його соціальне життя настільки щільно пов'язане з організацією, що, покинувши її, він понесе величезну втрату, подібно вигнаному жителю Афін. Суботні вечори він проводить в суспільстві інших співробітників і їхніх дружин, обмінюючись прийнятими в компанії жартами. В обмін на це компанія укладає з ним пакт про те, що він збереже своє робоче місце якомога довше, тобто, до тих пір, поки вихід на пенсію за віком не залишить його з приємною сумою грошей і партнерами по гольфу з числа колишніх колег . Ця система працювала, коли великі організації існували протягом тривалого часу і виглядали більш постійними одиницями, ніж національні держави. Десь у 1990 році люди раптово почали розуміти, що роль «людини компанії» є досить надійним варіантом - за умови, що сама компанія нікуди не дінеться. Але технологічна революція, що відбулася у Кремнієвій долині, поставила існування традиційних компаній під загрозу. Наприклад, після зльоту Microsoft (NASDAQ: MSFT Інвестування) і поширення персональних комп'ютерів, IBM (NYSE: IBM Інвестування), що була основною фабрикою «людей компанії», була змушена скоротити деяких зі своїх «довічних» співробітників, які зрозуміли, що ризик на цій низькоризикової позиції був не таким уже й низьким. Ці співробітники більше не могли знайти роботу - вони були зовсім марні за межами IBM. Поза межами корпоративної культури не працювало навіть їх почуття гумору. До цього періоду IBM вимагала від своїх співробітників носити білі сорочки - НЕ світло-блакитні, не в тонку смужку, а чисто білі. І темно-синій костюм. Чи не дозволялося ніяких вільностей у одязі, ніякого натяку на індивідуальність. Ви були частиною IBM. Людина компанії - той, хто вважає, що понесе величезні втрати, якщо не буде вести себе як людина компанії, тобто той, хто особисто вклався в гру. І навіть незважаючи на те, що «людина компанії», здається, кудись зникла, їй на заміну, завдяки уніфікації виконуваних завдань, прийшов «співробітник індустрії» - і тепер це може бути людина будь-якої статі. Сьогодні нею або ним володіє не компанія, а щось гірше: ідея, що він або вона повинні бути придатні для найму. Співробітник індустрії - це той, хто побоюється, що понесе величезні втрати, втративши свою придатність для найму, тобто особисто вклавшись в гру. Придатний для найму співробітник щільно вбудований в індустрію, його утримує страх засмутити не тільки свого роботодавця, але і інших потенційних роботодавців. Співробітник, за визначенням, є більш цінним всередині компанії, ніж поза нею, причому мова йде про цінності для роботодавця, а не для ринку. Можливо, найкраще визначає придатного для найму працівника те, що про нього ніколи не напишуть в підручниках, так як він, за своїм призначенням, має вміння ніколи не залишати в історії слід і тому нецікавий історикам. Рональд Коуз і його теорія фірми Рональда Коуза доволі відомі сучасним економістам. Він володіє незалежним творчим мисленням і науковим підходом, а його ідеї застосовні на практиці і пояснюють світ навколо нас, іншими словами: він справжній. Його стиль настільки бездоганний, що популярність йому принесла теорема Коуза - ідея, сформульована без єдиного математичного терміна, і все ж вона стала настільки ж фундаментальною, як і багато речей, написані мовою математики. Крім своєї теореми, Коуз першим пролив світло на те, навіщо існують фірми. На його думку, контракти пов'язані з веденням дорогих переговорів і тягнуть за собою деякі операційні витрати, тому ви реєструєте власний бізнес і наймаєте співробітників на позицію з чітким описом обов'язків, так як хочете уникнути юридичних і організаційних витрат по кожній транзакції. Вільний ринок - це місце, де спеціалізацію визначають ринкові сили, а джерелом інформації служить ціновий орієнтир; але в межах фірми ці сили не діють, тому що вони обходяться дорожче, ніж принесена ними вигода. Тому фірма буде підтримувати оптимальне співвідношення числа співробітників і числа зовнішніх підрядників, і при цьому наявність деякого числа співробітників, навіть коли не є ефективним, краще, ніж витрата великої кількості ресурсів на узгодження контрактів. Ми бачимо, що Коуз зупинився всього за крок від поняття особистого вкладу в гру. Він ніколи не мислив в термінах ризику, а це могло б допомогти йому зрозуміти, що співробітник - це стратегія управління ризиком. Якби економісти, Коуз і Ко хоч трохи цікавилися античною історією, їм була б знайома стратегія управління ризиками, на яку покладалися римські сім'ї, зазвичай котрі призначали на посаду скарбника, відповідального за фінанси сім'ї та належну їй власність. По суті він раб. Тому що раб може понести покарання куди суворіше, ніж вільна людина або вільно відпущений - і для цього не потрібно втручання закону. Безвідповідальний або нечесний керуючий може зробити вас банкрутом, перевівши всі кошти кудись в провінцію Віфінія. Раб в цьому випадку несе велику відповідальність, і, призначаючи на позицію керуючого раба, ви зменшуєте фінансовий ризик.
Складність
Тепер в зоні розгляду з'являються складність і сучасний світ. У світі, де продукти все частіше роблять субпідрядники з безперервно зростаючим рівнем спеціалізації, для виконання певних завдань співробітники потрібні ще більше. Один невдалий етап часто веде до закриття цілого бізнесу - що пояснює, чому сьогодні, в світі, який, імовірно, є більш ефективним через більшу кількость субпідрядників і меншу кількість майна, все, здавалося б, відбувається більш гладко й ефективно, але помилки обходяться дорожче, а затримки стали довшими, ніж в минулому. Уповільнення в одній-єдиній ланці ланцюга може зупинити весь процес.
Цікава форма рабовласництва
Експатріа́нт, експа́т (від лат. ex «у минулому» і лат. patria «батьківщина») — людина, яка тимчасово або на постійній основі мешкає в країні іншій, ніж вона народжена, вихована або отримала громадянство.
Історично слово поширене у країнах Заходу і стосується загалом тих, хто мешкає поза західними країнами або у нерідній західній країні. Так американець, який мешкає в Україні або в Іспанії, буде названий експатріантом у США. Ще як приклад, у 19-му сторіччі багато американців, які стали пізніше відомими, переїхали до Європи навчатися художньому мистецтву. Таким чином Генрі Джеймс вважається відомим письменником-експатріантом зі США, для якого Англія стала новою домівкою.
Слово не вживається офіційними установами, але дуже популярне у загальному вжитку.
Різниця між експатріантом та іммігрантом у тому, що іммігрант — це скоріше людина, яка присвячує себе тому, щоб якомога сильніше інтегруватися до суспільства і звичаїв нової країни, тоді як експатріант припускає, що перебуває у новій країні тимчасово, і не виключає повернення до Батьківщини. Попри те, що багато експатріантів так ніколи і не повертаються, думка про можливість повернення їх ніколи не полишає.
Рабовласництво в компаніях традиційно приймає дуже цікаві форми. Найкращим рабом є той, кому ви переплачуєте і хто, знаючи про це, дуже боїться втратити свій статус. Міжнародні організації створили категорію експатів, свого роду дипломатів з більш високим рівнем життя, що представляють компанію і провідних її справи далеко від батьківщини. Нью-Йоркський банк відправляє одруженого співробітника з сім'єю за кордон, наприклад, в тропічну країну з дешевою робочою силою, і надає йому безліч бонусів і привілеїв, таких як членство в заміському клубі, особистий водій, проживання за рахунок компанії на ошатній віллі з власним садівником , щорічна поїздка додому для всієї родини першим класом, і тримає цього співробітника на такій посаді кілька років, достатній час для звикання. Він заробляє набагато більше «місцевих», і ця ієрархія нагадує про дні колоніального володіння. Він будує своє соціальне життя, спілкуючись з іншими експатами. Він все сильніше хоче залишитися на своєму місці якнайдовше, але знаходиться дуже далеко від керівництва і не має уявлення про своє поточне місце перебування, якщо йому про нього не повідомлять. Зрештою, як дипломат, коли приходить час кадрових перестановок, він просить відправити його в інше місце. Повернення додому означає втрату привілеїв і колишній оклад, і він стає справжнім рабом - повернутися в нижчий шар середнього класу і жити в передмісті Нью-Йорка, їздити на роботу на електричці, а то і, не дай бог, на автобусі і їсти на обід сендвіч ! Критика з вуст великого боса викликає у нього невимовний жах. 95% свогого часу він буде думати про політику в компанії - а це саме те, що потрібно компанії. У великого боса з правління буде підтримка, на випадок, якщо вона знадобиться. Всі великі корпорації мали співробітників в статусі експата і, незважаючи на витрати, ця стратегія була дуже ефективною. Чому? Бо чим далі підрозділ знаходиться від головного офісу, тим більше воно автономно, і тим більше вам потрібен співробітник-раб, який не зробить ніяких несподіваних самостійних дій.
Вільні працівники
Існує категорія працівників, які не перебувають в рабстві, і ця категорія вкрай малочисельна. Відрізнити вільних працівників легко: їм плювати на репутацію, принаймні, на свою репутацію в компанії. Після закінчення бізнес-школи я провів рік у банківській програмі - з мене хотіли зробити міжнародного банкіра, оскільки у банку склалося хибне уявлення про моє походження і цілі.
Немає коментарів:
Дописати коментар